درباره اینکه چرا این راهکارها عملیاتی نشدهاند صحبت کنیم.ما یک نمودی داریم که مناظره و مباحثه و امثال آن است و از منظر دیگر تلاش میکنیم به کشور کمک کنیم.شاید من اشتباه میکنم اما تصور میکنم همچنان بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 93/11/5 لایحه تعیین قیمت کرایههای حملونقل اعم از تاکسی، اتوبوس و بلیت مترو در سال 1394 بررسی شد.به موجب این لایحه که با هدف توسعه و گسترش حمل و نقل
بااهمیتی از فرآیند تصمیمگیری آنها است. در این مطالعه تاثیر تغییر نرخ سود بانکی بر سهم زمین و مسکن از سبد دارایی داراییهای افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور پس از محاسبه بازدهی و ریسک داراییها و ضریب همبستگی بین بازدهی آنها با استفاده از توابع موجود در نرمافزار متلب، مدل مورد اشاره برآورد شده و وزن بهینه داراییها در 3 سطح کمریسک، ریسک متوسط و پرریسک تعیین شد و این نتیجه به دست آمد که برای افراد با درجه ریسکپذیری پایین سپردههای بانکی، ریسکپذیری متوسط زمین و ریسکپذیری بالای سهام، سهم عمده سبد دارایی را به خود اختصاص میدهنداز آنجا که با تغییر نرخ سود بانکی، سبد دارایی افراد دچار تغییر میشود، برای تسهیل در تصمیمگیری سرمایهگذاران ترکیب بهینه داراییها در دو دوره مورد بررسی قرار گرفت و ضمن تعیین وزن بهینه داراییها مشاهده شد در نتیجه تغییر نرخ سود بانکی، ترکیب بهینه سبد دارایی طی دو دوره بسیار متفاوت استوقتی نرخ سود پاییز را 8/ 2 درصد اعلام کرد. در نتیجه رشد اقتصادی 9 ماهه نخست سال جاری به 6/ 3 درصد رسید. رشد اقتصادی پاییز، سومین رشد متوالی مثبت پس از 8 فصل رکود بوده استجزئیات آمارها در فصل پاییز نشان میدهد که بخش ساختمان بیشترین سهم را در رشد 8/ 2 درصدی ایفا کرده بهنحویکه 8/ 0 واحد درصد حاصل ارزش افزوده بخش ساختمان بوده است. همچنین بخش صنعت نیز با کمک رشد قابل توجه تولید وسایل نقلیه موتوری سهم 4/ 0 واحد درصدی را در رشد پاییز به نام خود ثبت کرده است. نکته قابل توجه این موضوع است که ارزش افزوده بخش خدمات موسسات پولی و مالی با سهم 6/ 0 واحد درصدی از سهم بخش صنعت، کشاورزی و نفت بیشتر بوده استدر بخش سرمایهگذاری نیز روند افزایشی سرمایهگذاری بخش خصوصی تداوم یافته و رشد سرمایهگذاری بخش دولتی رقم پایینی را ثبت کرده است. علاوه بر این گزارش جدید بانک مرکزی از رشد 9/ 10 درصدی در صادرات کالا و خدمات و کاهش 7/ 10 درصدی واردات کالا و خدمات در پاییز خبر برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شوددر حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هستهای، همه مسائل کشور حل میشود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمانبر خواهد بود. بنابراین دچار خوشبینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.»طی ماه های گذشته نیز برخی اقتصاددانان تذکر داده اند که رفع تحریم ها در کوتاه مدت منجر به شکوفایی اقتصاد ایران نمی شود. حتی برخی تحلیل های بدبینانه نشان می دهد رفع کامل تمامی تحریم ها به زمانی حدود 25 سال نیاز دارد. در همین حال مسعود نیلی در مورد انتظارات مردمی در روزهای پس از تحریم نیز گفته است:« اگر فضای فعالان سیاسی و فضای رسانهای کشور این مسئله را درک نکند، این موضوع میتواند بسیار خطرناک باشدحتی خطرناک تر از بحران سال 91 شرایطی که روند کاهنده قیمت و نبود قدرت خرید، صرفه اقتصادی معاملات پیشخرید را برای متقاضیان مناسب کرده بود، امکان انجام آن سلب شودمعادله ناتمام چهارم به یک ابزار جدید دو منظوره برای تامین مالی مسکن برمیگرددشهریور امسال اولین صندوق زمین و ساختمان در بورس با هدف جمعآوری نقدینگیهای خرد متقاضیان مسکن و تزریق آنها به پروژههای ساختمانی، توسط یک بانک دولتی تاسیس شد. این نوع صندوق از یکسو منابع مالی ساخت و ساز را تامین میکند و از سوی دیگر در دارایی پولی افراد متناسب با تورم مسکن، ارزش افزوده ایجاد میکند و در طول زمان، باعث تنظیم توان مالی مشارکتکنندگان صندوق با هزینه خرید مسکن برای صاحبخانه شدنشان میشودبا تاسیس صندوق اول – صندوق زمین و ساختمان نسیمقرار بود قطار راهاندازی صندوقهای بعدی توسط شرکتهای ساختمانی راه بیفتد. اما این معادله نیز تا این لحظه حل نشده است. قید «شفافسازی مالی» در صندوق، مهمترین دافعه این صندوقها است که چون